האם יש סיבה לחשוש מטיפול השתלות שיניים?

השתלות שיניים
השתלות שיניים מהווים פתרון יעיל ונפוץ לשחזור שיניים חסרות . בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מודעים לחשיבות הטיפול הן למניעת בעיות וסיבוכים והן לשמירה על האסתטיקה של השיניים.

שתלי שיניים – מה זה בכלל?
שתלים, הינם, למעשה, תחליף מלאכותי לשורש השן, הנדרש כאשר יש שן חסרה (או מספר שיניים חסרות).
השתל הדנטאלי הוא מתקן המדמה את שורש השן – גוף הבנוי טיטניום, המוברג לעצם הלסת במקום שורש השן המקורי.
על גבי השתל מתקינים אמצעי שיקומי (כתר או תותבת), המהווים תחליף לשן החסרה.

השתלות שיניים – למה צריך אותם?
כל שן נתמכת על ידי השיניים הסמוכות לה ומאזנת אותן. כאשר נוצר מצב של שיניים חסרות (עקירת שן, נפילת שן, שחיקה, מחלת חניכיים חריפה, פגם מולד, פציעה טראומטית בפה וכו'), השיניים הסמוכות משנות את מיקומן הטבעי על מנת לצמצם את הרווח. כתוצאה מהתזוזה נוצר מצב , שעלול להוביל לעששת ולמחלות חניכיים. אם נוסיף את העובדה ששיניים חסרות פוגמת במראה ובאסתטיקה (שקיעה של הלחיים, פגיעה בחיוך), כבר נבין שנחוץ פתרון איכותי.

לעומת שיניים תותבות, שאינן נראות טבעיות (ועקב כך פוגעות באיכות החיים, בתפקוד התקין ובדימוי העצמי), אינן אחוזות היטב ומהוות גורם אוגר חיידקים.שיניים אלטרנטיביות, הנתמכות על ידי שתלים, נראות, מתפקדות ומעניקות תחושה של שיניים רגילות.
כך למעשה, שתלי שיניים מסייעים הן לשימור שיניים ושיקום הפה הן לשמירה על מראה אסתטי.

השתלות שיניים – להחזיר את החיוך לפנים:
כיוון שהשתלות שיניים כרוכה בהליך כירורגי, המטופלים עלולים לסבול לעיתים מאי נוחות זמנית. בהקשר הזה חשוב להדגש כי במרבית המקרים, מדובר בעוצמת כאב סבירה, הניתנת לטיפול באמצעות משככי כאבים. כמו בכל טיפול רפאי קיימים גם כאן סיבוכים אולם בתכנון מקדים נכון ניתן להמנע מאלו.

כאשר אנו עורכים את ההערכה והאבחנה לגבי הצורך בשתלים אנו לוקחים בחשבון את המצב הבריאותי הכללי, את מצב השיניים הנותרות. ומתכננים את השתל בהתאם לשיקום הנדרש. אנו משתמשים, בנוסף לבדיקה מקיפה, בתוכנה מיוחדת לתכנון השתל ובאמצעי הדמיה כגון צילומי סיטי וסדים מנחים. באמצעים אלו ניתן לראות מראש את המורכבות ולהתכונן מראש ובכך למנוע סיבוכים מיותרים.

תהליך האבחון והתכנון של שתלים הינו קריטי להצלחת הטיפול. חשוב מאוד לתכנן בהתאם לצורך השיקומי ולא בהתאם לזמינות העצם. רופא שיניים מומחה בשיקום הפה אמון על ביצוע הסינטזה של הצרכים השיקומיים והכירוגים ולכן, מומלץ להתייעץ במומחה בשיקום הפה לפני ביצוע השתלות שיניים.
חשוב לזכור שתהליך ההחלמה משתנה מאדם לאדם, בהתאם למספר קריטריונים, וביניהם: סוגי הטיפול המשלימים והנדרשים לכל מטופל, הקפדה על היגיינה באזור הטיפול (צחצוח שיניים, יעיל, שימוש בחוט דנטאלי וכו'), הרגלי חיים של המטופל (תזונה נכונה, הימנעות מעישון וכו') ועוד.

מחקרים שבוצעו בתחום מוכיחים כי לתהליך השתלות שיניים אחוזי הצלחה גבוהים מאוד. ואנו יודעים היום יותר מה תורם להצלחה או כשלון של שתלים ולפעול בהתאם. בגדול זהוא טיפול מוצלח יעיל ובדרך כלל אינו כואב. אנו שומעים במרפאה פעמים רבות ממתרפאים חדשים חששות לגבי כאבים ואי נוחות של מתרפאים . לשמחתנו אנו לא רואים תופעות של אי נוחות חריגה לאחר טיפולים אלו. והמצאותם של תופעות אלו הנה נדירה.