השתלת עצם בחניכיים

 

השתלת עצם בחניכיים

במהלך השנים, השיניים שלנו חשופות לזיהומים ולפגיעות נוספות העלולות לגרום לאבדן שיניים. כיום אחד הטיפולים המקובלים והנפוצים להשלמת שן מבוצע באמצעות שתלי שיניים. אבדן שיניים מלווה פעמים רבות בפגיעה בעצם התומכת בחניכיים . הפגיעה ה זו אינה מאפשרת שימוש בהשתלות שיניים ויש צורך תחילה לשקם את העצם שניזוקה. שיקום העצם שנפגעה הכרחי לתמיכה מירבית בשתל ולקבל תוצאה אסתטית טובה.
מהי השתלת עצם בחניכיים?
השתלת עצם בחניכיים היא הליך כירורגי הכולל הרכבת עצם בתוך הלסת בפה. הליך זה עשוי לכלול השתלת עצם בלסת התחתונהציפוי שיניים או השתלת עצם בלסת העליונה. מטרת ההליך היא להעניק בסיס, יציבות וקיבוע לאלו שאיבדו את שיניהם ואת העצם המאחזת אותם ואשר מעוניינים לעבור השתלת שיניים. העצם המושתלת בלסת מוחדרת לאזורים בפה בהם אין עצם שיכולה להחזיק את השתלים. עצם מושתלת מאפשרת לשתלים להיות יציבים באזורים בהם נפח העצם דליל.
השיטות להשתלת עצם בחניכיים
ישנן מספר שיטות יעילות להשתלת עצם בחניכיים ולכל אחת מהן יש מאפיינים ייחודיים:
Autogenous – שיטה בה העצם המושתלת בחניכיים היא עצם הנלקחת מגוף המטופל. כשמבצעים השתלה מסוג זה הסיכוי שהגוף של המטופל ידחה את העצם הוא הרבה יותר נמוך מאשר בשיטות אחרות. בגלל שהעצם שנלקחה מגוף המטופל היא עצם חיה, אשר נלקחה מגוף חי, נמצאים בה מרכיבים שמסייעים לצמיחה חדשה של העצם.
Xenograft – שיטה שדומה מאוד לשיטה Autogenous רק שבמקום השימוש בעצם הנלקחת מהמטופל עצמו, לוקחים עצם של בעל חיים.
Allograft – שיטה בה משתמשים בעצם מתורם על מנת לבצע את השתלת העצם בחניכיים. התורם שממנו לוקחים את העצם הוא לרוב תורם אשר נפטר, לכן העצם הנלקחת היא עצם מתה.
Alloplast – שיטה בה העצם המושתלת בפה המטופל היא עצם העשויה מחומר סינטטי. החומר המוכר ביותר שמושתל במקרים אלו הוא קרמיקה.


מהלך הניתוח להשתלת עצם בחניכיים
ניתוח להשתלת עצם בחניכיים אורך בין 45 ל-90 דקות והוא מתבצע בקליניקה עם תנאים סטריליים הולמים. בחלק מהמקרים, הרופאאסתטיקה דנטלית המטפל יתן למטופלים תרופות אנטיביוטיות ונוגדי כאב טרם הניתוח עצמו. ישנם ניתוחים שמתקיימים בהרדמה מקומית וישנם אשר יחייבו הרדמה כללית, כל מקרה נבחן לגופו.
התהליך הכירורגי עצמו כולל שלושה שלבים עיקריים: חשיפת עצם הלסת, השתלת העצם הנוספת ולבסוף תפירה של אזור הניתוח.לעיתים ניתן להחדיר בו זמנית את שתלי השיניים לעיתים יש צורך בהמתנה לקליטת אולם לעיתים ניתן לבצע את השתלת העצם במהלך השתלת השן. תהליך קליטת שתל העצם עשוי להימשך בין שישה שבועות לשנים עשר שבועות. לאחר צילום רנטגן של חלל הפה, ובדיקה קלינית ניתן היה ניתן לראות האם החניכיים החלימו בצורה משביעת רצון ולקבוע שתהליך ההשתלה עבר בהצלחה. על מנת לדאוג שתהליך קליטת העצם מתבצע בצורה שלא תפגע במטופל, יש להיוועץ עם הרופא המנתח ולקבל הנחיות לגבי מה מותר ומה אסור לעשות לאורך התקופה.
השתלת עצם בחניכיים – מחיר
מחיר השתלת עצם בחניכיים משתנה מרופא ולרופא, לדוגמא רופא מומחה יגבה מהמטופל עלות גבוה יותר . עלות זו משקפת את הידע והנסיון שרכש המומחה לעומת רופא שאינו מומחה. המחיר של הניתוח משתנה בהתאם לשיטה הנבחרת על ידי המטופל והרופא, ומושפע כמובן ממורכבות המקרה של כל מטופל.
מחזירים את החיוך לפנים
השתלת עצם בחניכיים הוא תהליך חיוני לאנשים המעוניינים לבצע השתלת שיניים, אשר העצמות בלסת שלהם אינן חזקות מספיק. הניתוח אמנם נשמע הליך מורכב, אך כאשר מבצעים אותו עם רופא מומחה ובעל ניסיון, התהליך עשוי להיות פשוט ממה שחשבתם. השתלת השיניים מחזירה את החיוך לפנים ויותר מכך, משפרת את איכות החיים.