אפשר גם כשגדולים: על יישור שיניים למבוגרים

יישור שיניים למבוגרים

בגיל שנה הן מתחילות לצמוח, סביב גיל 5 הן מתחילות להתחלף, וצורתן הסופית נקבעת סביב גיל 9. השיניים שבפינו, אלה שעונות להגדרה "עצם הפה" בתשבצים, נמצאות בפעילות יומיומית קבועה של לעיסה, ולא פלא כי חלים עליהן שינויים רבים. עד גיל בגרות הן יכולות להתעוות, צורתן תשתנה, רווחים יפערו, שן תצמח על שן, ועוד פגעים.

בעבר, טיפולים ליישור שיניים היו נחלתם של ילדים בלבד, ולא היה זה מראה נדיר לראות ילד או נער עם גשר מתכת בפיו ליישור השיניים. מי שאתרע מזלו להגיע לבגרות עם שיניים לא מיושרות, נגזר דינו לחיות עמן כך. בכל מקרה, את חדרי ההמתנה של האורתודנטים אכלסו ילדים ונערים בלבד.

יישור שיניים למבוגרים

אלא שהזמנים משתנים, ובמקרה הזה – לטובה. טיפולים ליישור שיניים נפוצים כיום גם בקרב מבוגרים, והם מהווים אחוז הולך וגדל בפלח השוק של יישור השיניים. ההערכה היא כי אחד מכל 4 או 5 מטופלים הוא אדם מבוגר.

ההמלצות להתחיל עם טיפולים ליישור השיניים בגיל צעיר עודן שרירות, והתוצאות תהיינה טובות יותר, מהירות יותר וזולות יותר, אבל לטפל אפשר גם בגיל מבוגר.

לעתים, יישור שיניים בקרב מבוגרים יבוא כחלק מטיפול מערכתי כולל, הכולל שיקום השיניים, הלבנתן, החלפת סתימות נושנות ועוד.

מה מניע מבוגרים לעבור יישור שיניים

  • פעולת השיניים והלעיסה טובות יותר כאשר השיניים מיושרות
  • מראה חיצוני טוב יותר וחיוך נאה
  • שיפור בביטחון העצמי
  • אפשרות כלכלית שלא הייתה זמינה בעבר
  • חרדה מפני טיפולי שיניים בעבר, שהתפוגגה עם השנים
  • שיטות וטכנולוגיות חדשות ליישור שיניים

 

שיטות ליישור שיניים

יישור שיניים שקוף (Invisalign)

הפתרון האסתטי ביותר והמתקדם ביותר ליישור השיניים. שיטה זו באה להחליף את גשר המתכת הישן, שגרם אי נוחות רבה, פיזית ונפשית גם יחד, לאלו שנאלצו להרכיב אותו. בשיטה זו, מקבל המטופל סטים של קשתות שקופות המורכבות על השיניים ו"מאלצות" אותן לנוע למקומן. להבדיל מהפלטות של פעם, ובוודאי מהגשר, את הקשתות האמורות, העשויות פולימר מתקדם, לא רואים כלל. הן שקופות לחלוטין ובלתי נראות.

 

את הקשתות מתכננים באמצעות הדמיית מחשב, כך שניתן לראות את התוצאה הסופית מבעוד מועד, כלומר איך נראה לאחר גמר הטיפול.

הקשתות כמובן נשלפות בקלות וניתן להחזיר אותן למקומן לאחר ארוחה או צחצוח שיניים. יש להחליף את הקשתות מדי זמן, לפי קביעת הרופא המטפל ובהתאם למסגרת הזמן שנקבעה לטיפול כולו.

גשר

יישור שיניים שקוף הוא כמובן אפשרות מצוינת, אולם לעתים אין מנוס מהרכבת גשר, או "קוביות". שיטה ותיקה זו מביאה לתוצאות מצוינות, ובהחלט מומלצת לשימוש.

ניתן להרכיב גשר ובו סומכים מחרסינה, אשר אינה גלויה לעין כמו המתכת ובכך מסתירה מעט את שנעשה בחלל הפה.

יישור שיניים פנימי

לפי שיטה זו, מחברים לשיניים "קוביות" או גשר מהצד הפנימי של השן.

למה זה טוב? כי לא רואים כלום. למה לא כל כך טוב? כי קשה להתרגל לנוכחות של "קוביות" המתכת במקום כה יוצא דופן כמו פנים השן, כלומר החלק של השיניים שפונה לחלל הפה.

מדובר בשיטה יקרה, אבל יעילה ומשיגה תוצאות טובות.

רפואה שלמה וחיוך מאושר – וישר!