מומחה לשיקום הפה ממליץ על 10 טיפים לשמירה נכונה על השיניים

שיקום הפה

בעיות שיניים הן תופעה נפוצה, הגורמת לכאבים, לעגמת נפש ולפגיעה באיכות החיים ובמקרים קיצוניים אף להשתלות
חלקן נגרמות כתוצאה מהזנחה או מהיגיינה לקויה.
הבשורה הטובה היא שיש מה לעשות כדי לשמור על בריאות הפה והשיניים.

ד"ר הלל ברוך, מומחה בשיקום הפה, מנדב לנו 10 טיפים שיסייעו לנו לשמור על חיוך בריא ושיניים חזקות:

פגישה תקופתית עם שיננית – פגישות סדירות אצל שיננית (בתדירות של 6 – 3 חודשים) הכרחיות להגנה על החניכיים, להסרת הצטברות אבנית ולשמירה על היגיינת הפה. ביקור שגרתי ותדיר אצל שיננית מוסמכת מאפשר אבחון מוקדם של בעיות חניכיים, שהזנחתן עלולה לגרום, במקרים קיצוניים, לאבדן שיניים.

בדיקות תקופתיות אצל רופא שיניים מומחה – ככל שנקדים לטפל בבעיות שיניים, כך נצליח למנוע את החמרתן. ביקור תקופתי אצל רופא שיניים מומחה ומוביל בתחומו (רופא שיניים מומחה לשיקום הפה, למשל) לפחות פעם בשנה והקפדה על ביצוע צילומי שיניים, יסייעו באיתור מוקדם של בעיות.
תחזוקת השן על בסיס יום יומי – ניקוי השיניים על בסיס יום יומי באמצעות צחצוח ואביזרים דנטליים, הכרחי כטיפול מונע להתפתחות עששת, אבנית וזיהומים בחלל הפה. ד"ר ברוך ממליץ בחום על ניקוי באמצעות חוט דנטלי בין השיניים ובמשטחים החיצוניים בתדירות של לפחות פעמים ביום. אסתטיקה דנטלית, כמו הלבנת שיניים ציפוי שיניים ויישור שיניים נדרשת, במקרים מסוימים. טיפולים כאלו חשוב לבצע אצל רופא שיניים מומחה לשיקום הפה.

הימנעות ממאכלי פחמימות – ישנו קשר הדוק בין תזונה נכונה ,בישול בריא ושמירה על בריאות השיניים. מומלץ להימנע, ככל שניתן, ממאכלים עתירי פחמימות וממאכלים דביקים, כדוגמת סוכריות גומי, טופי, מרשמלו, במבה, ועוד. מאכלים אלו יוצרים סביבה חומצית בחלל הפה ומעלים את הסיכון לעששת.

הימנעות מאכילת פירות – לפירות יש תדמית תזונתית בריאה, אך בכל מה שקשור לבריאות השיניים הם עלולים לגרום לנזקים. על כן, מומלץ להימנע מאכילה מרובה של פירות בכלל ופירות יבשים בפרט.

הימנעות משתייה חומצית וממשקאות מוגזים – משקאות חומציים, כדוגמת מיץ לימון ומשקאות מוגזים ותוססים, יוצרים, אף הם סביבה חומצית ומזיקה בפה. שתייה מרובה של המשקאות הללו פוגעת בזגוגית השן.
ד"ר ברוך ממליץ להפחית בכמויות ובתדירות שתיית משקאות אלו ומוסיף שלא כדאי לצחצח שיניים מייד לאחר שתייתם.
הימנעות מאכילה בין הארוחות – הקפדה על ארוחות מסודרות והימנעות מצריכת מזון בין הארוחות (במיוחד ממתקים וחטיפים) תסייע בשמירה על בריאות השיניים והיגיינת הפה.

שימוש בפלואוריד – מחקרים שבוצעו בתחום הוכיחו כי שימוש בפלואוריד במשחת שיניים ובמי פה, מסייעים בשמירה על שכבת ההגנה של השיניים ובמניעת עששת. חשוב להתייעץ עם הרופא לגבי שימוש באמצעים אחרים, על פי צרכיו האינדיבידואליים של המטופל.
התמדה אצל רופא פרטי ואישי – כל מטופל זקוק לרופא שיניים מומחה פרטי ואישי, המכיר את בעיותיו ויכול להתאים את סוג הטיפול ותדירותו לצרכיו האינדיבידואליים.
ביקור קבוע ותדיר אצל הרופא הפרטי ימנע בעיות מיותרות.
איטום שיניים – יש להקפיד לאטום חריצים וחרירים הקיימים בשיניים באופן טבעי, למניעת הצטברות חיידקים (רופא שיניים אוטם אותם באמצעות חומר מיוחד, המונע מהחיידקים להיכנס).
אין ספק כי הקפדה על הכללים שצוינו לעיל, תבטיח הגנה מרבית על השיניים, החניכיים וחלל הפה.

דוקטור הלל ברוך – רופא שיניים מומחה לשיקום הפה בירושלים