מה הקשר בין עישון לבין הצלחת טיפולי שיניים?

עישון גורם למגוון רחב של מחלות, ביניהן בעיות בבריאות הפה והחניכיים.
נתונים סטטיסטיים ומחקרים שבוצעו בתחום מצביעים, באופן מובהק, על העובדה כי אנשים מעשנים נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לסבול ממחלות חניכיים (דלקת חניכיים ונסיגת חניכיים), נשירת שיניים, איבוד עצם, פגיעה באסתטיקה של הפה ועוד.

עוד מראים המחקרים כי עישון גורם לאחוז גבוה יותר של כישלונות בטיפולי שיניים בכלל ובטיפולים לשיקום הפה בפרט (שתלים דנטאליים, טיפולים כירורגים מקדימים לשתלים וכו').

מדוע העישון גורם לנזקים בשיניים ובחלל הפה?

היצרות כלי הדם – עשן הסיגריות מכיל חומרים כימיים רבים (פחמן חד חמצני, חנקן, בנזן, אמוניה, פורמלדהיד, ניקוטין וכו'), אשר חלקם גורמים לכיווץ כלי הדם. התופעה של התכווצות כלי הדם גורמת, בדרך כלל, לפגיעה משמעותית ביכולת הריפוי והשיקום מטיפולים כירורגים בחלל הפה והשיניים. כמו כן, כשכלי הדם חסומים וצפופים יותר, המטופל צפוי לסבל (פיזי) רב יותר במהלך הטיפול.
מחקרים רבים הוכיחו כי הפגיעה בהצלחת טיפולי שיניים (כתוצאה מעישון) באה לידי ביטוי הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק יותר.

איבוד מסת העצם – לאנשים מעשנים יש נטייה גבוהה יותר לסבול מאיבוד מסת העצם (המהווה גורם דומיננטי לאובדן שיניים). נתון מדאיג נוסף מצביע על העובדה שאפילו אנשים המעשנים באופן פסיבי נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לסבול מתופעה של איבוד מסת העצם
פגיעה במערכת החיסונית – כאמור, העישון גורם לפגיעה באספקת הדם לחניכיים ובתפקוד התקין של כדוריות הדם וכפועל יוצא מכך, חושף אותן לפגיעה מזיהומים וחיידקים. מסיבה זו, עשן הסיגריות עלול הן לגרום להתפרצות הדלקת בחניכיים והן להחמרתה.
כיוון שגם המערכת החיסונית נפגעת כתוצאה מעישון אינטנסיבי ותדיר, ההחלמה מדלקות וזיהומים, הינה איטית יותר.

כמו כן, עישון סיגריות מעלה באופן ניכר את הסיכון לנסיגת חניכיים

היווצרות אבנית וכתמים – החומרים המצויים בעשן הסיגריות גורמים להיווצרות אבנית, לכתמים בשיניים ולריח רע מהפה.
ניתן לסכם ולומר כי עישון סיגריות (אקטיבי ופאסיבי כאחד) חושף אותנו למגוון מחלות ובעיות שיניים ופוגע בסיכויי ההחלמה מהן.

טיפולי שיניים בירושלים:

אז נכון שיש קשר הדוק בין עישון סיגריות לסיבוכים בטיפולי שיניים ואף לכישלונות, אך הבשורה הטובה היא שבמרבית המקרים ניתן לשפר את המצב.
רופאי שיניים בירושלים ממליצים למטופלים, בשלב הראשון, להפסיק לעשן וזאת לאחר שקיבלו דיווח על הנזקים ועל סיכויי ההצלחה של הטיפולים, בטווח המיידי והרחוק יותר.
מרפאות שיניים בירושלים ובכל רחבי הארץ מציעות להתמודד עם בעיות שיניים ואסתטיקה של הפה גם באמצעות שינוי אורח החיים – תזונה נכונה, שמירה על היגיינה בחלל הפה והכי חשוב הפסקת עישון.
בחירת מרפאת שיניים איכותית המתמחה בשיקום הפה ואימוץ הרגלי חיים בריאים יותר יבטיחו, במרבית המקרים, תוצאות טיפול איכותיות, גם בקרב אוכלוסיית המעשנים.