טיפול באפטות ופצעים בחלל הפה

אפטות הן פצעים קטנים ומטרידים בחלל הפה

אפטות הן פצעים שיוצרים כאב, גירוי ותחושת שריפה. אפטות מופיעות לרוב בקרב צעירים בין הגילאים 20-40, אך סובלים מהן גם ילדים ומבוגרים מעל גיל 40. הפצעים מופיעים על פני פנים השפתיים, החניכיים, פנים הלחיים ובתחתית הפה. כמו כן, קיימות אפטות בלשון, מתחת ללשון ובמקומות נוספים. בדרך כלל הפצעים הללו נראים כמעין שלפוחיות או עיגול לבן צהבהב בקוטר של פחות מחצי סנטימטר. אלו הן אפטות מסוג minor, ובמרבית המקרים הן חולפות מעצמן כעבור מספר ימים עד שבועיים. סוג אחר של אפטות, שמופיע רק ב-10% מהמקרים לערך, הן אפטות גדולות (קרויות major), המגיעות לקוטר של עד סנטימטר אחד. הן עשויות גם כן להיראות כשלפוחית או כמעין מכתש או פצע על גבי הרקמה הרכה של פנים הפה. לאפטות גדולות לוקח זמן רב יותר להירפא, והן עשויות להציק למשך תקופה של למעלה מחודש. פצעי האפטות עלולים לגרום לתחושת שריפה ואי נוחות בשעת אכילה (במיוחד של מזונות מתובלים, חריפים או חומציים במיוחד), וכן לכאב וקושי בדיבור, בשעת שינה או במהלך תנועות שגרתיות ויומיומיות של הפה והלסת כדוגמת לעיסה, פיהוק או חיוך.

מהם הגורמים לאפטות?

הרקע להופעת אפטות אינו ברור לגמרי, אך ישנם מספר גורמים שעלולים להוות זרז להופעתן. לאפטות יש ככל הנראה רקע גנטי. בישראל הן מופיעות אצל אחד מכל עשרה אנשים בערך. הן קשורות ככל הנראה לחולשה של מערכת החיסון, תזונה חסרה או לקויה, מתח נפשי וכן חשיפה מרובה ובלתי מוגנת לקרינת השמש. גם עישון, משקאות חריפים וקפאין עלולים להוות זרזים להיווצרות אפטות. הופעה חוזרת של אפטות בפה עשויה לרמז גם על הפרעות שונות במערכת העיכול, ויכולה להיות קשורה במחלות מעי דלקתיות כדוגמת קוליטיס כיבית וקרוהן, בעיות בספיגת ויטמינים וחומרי מזון חיוניים, צליאק ועוד.

האם כדאי להיבדק על ידי רופא שיניים?

אפטות גורמות לסבל, לכאב ולהפרעה משמעותית בחיי היומיום. במקרה של אפטות שאינן נרפאות תוך מספר ימים, או כאשר ישנה הופעה חוזרת של פצעים בפה, מומלץ להגיע למרפאת שיניים ולהיבדק. רופא שיניים יוכל לאבחן ולזהות מהו הגורם המכאיב בחלל הפה – האם אלו אכן אפטות או שאולי מדובר בהפרעה אחרת – דלקת חניכיים, חריקת שיניים, נשיכה של פנים הלחיים על ידי השיניים וכו'. במקרים מסוימים עלולים פצעים בחלל הפה להוות עדות לנגע סרטני. בכל אחד מהמקרים, בין אם מדובר באפטות או בדלקת חניכיים – ניתן להתאים טיפול מיטיב – שכולל שטיפות פה, שמירה על היגיינת פה, המלצות תזונה ועוד. רופא השיניים יוכל להמליץ לאחר בדיקה ואבחון על המשך טיפול. אם מדובר באפטות חוזרות או בחשד לרקע של מחלות עיכול, למשל, ניתן לקבל מענה מיידי לטיפול בפצעים, וכן לפנות לטיפול טבעי על מנת לפתור את הבעיה מן השורש, ולמנוע את הישנותה.